M - Eu nu-i condamn nici pe naţionalişti. Fiecare-şi ţine neamul. În
general, omul de ştiinţă are naivităţile lui şi au profitat alţii de
el.
V - În carte păreţi foarte pozitiv. Cartea este şi o meditaţie totodată.
Mie mi-a plăcut foarte mult. Părintele citeşte ceea ce-l ajută pe el
foarte mult. Este preocupat de cărţile cu probleme dogmatice şi, În
acelaşi timp şi cărţi de filosofie fundamentală.
...M - Cum a ajuns părintele la scrierile lui? Care sunt temeiurile
scrisului lui?
V - Dintr-o nevoie. A fost silit să scrie.
M - Dânsul Îmi mărturisea că nu ştie dacă face scriere. Eu i-am spus că
va vedea În curând că scrierile vor fi autoportretul dânsului. Aşa cred.
Cel care Începe să scrie, scrie din nevoia de a se descoperi.
V - Vine pe aici unul. Vasile Andru care de vreo 10-15 ani se ocupă de
"Rugăciunea minţii". Are un cerc, un grup.
…
M - Rugăciunea minţii este aceeaşi cu cea a inimii?
V - Da, numai că ea este În trepte.
Rugăciunea orală
Rugăciunea cu mintea prin voinţă. şi când coboară şi harul, avem
Rugăciunea inimii.
M - Într-un fel este o tehnică complementară cu cea a părintelui Ghelasie.
El cere ca mintea să nu lucreze. Doar sufletul.
V - Da. El aşa spune. Prezintă modelele de călugăr:
Carpatin - La noi centrat pe inimă. Inima conduce mintea.
Grecesc - Coborârea minţii În inimă, dar, centrată pe minte.
Scrisul lui a fost silit de vizitatori. Mulţi tineri care practicau practici
orientale. Unii au intrat În dialog şi totodată În dispută cu părintele.
(Pericolul pătrunderii sectelor şi a spiritului străin spiritului
românilor). ( A se vedea spiritul românesc la: -Patapievici, Horia
Alexandrescu). Părintele se silea să le arate că practicile orientale nu
se potrivesc cu spiritul latin, românesc. Căuta să-i orienteze spre o
practică ortodoxă. Sunt foarte mulţi tineri orientaţi spre astfel de
practici.
M - Dar nu se fixează.
V - Mulţi se fixează, dar se fixează rău. Practicile lor sunt un surogat.
Nu sunt practicile care se fac acolo. Un produs european. Cum zic italienii
un agiornamento, o adaptare europeană a practicilor orientale. Din
dialogurile cu tineri aceştia deci.
În al doilea rând, o nemulţumire personală de scrierile teologice care
au un mod de a scrie Într-un formalism, cu un limbaj tributar filosofiei.
Părintele a pornit de acolo. Nemulţumirea cum sunt tratate problemele
creştine şi limbajul utilizat de teologie. Un astfel de limbaj utilizat de
teologi nu a apărut prea mult.
…
Părintele spunea că creştinismul a luat naştere În spaţiul greco-latin
şi scrierile sfinţilor părinţi sunt tributare culturi greco-latine.
Adresându-se unui spaţiu greco-latin, trebuia să fie, ca să poată fi
receptată, să poată fi primit, limbajul să fie Înţeles, a fost ca turnat
(limbajul greco-latin). El are ceva comun cu dogmele creştine dar sunt multe
lucruri care se deosebesc. Sfinţii părinţi au reuşit să se folosească
de limbajul greco-latin l-au folosit ca formă şi el a rămas tot timpul.
Limbajul rămâne În umbră. Fondul greco-latin nu trece peste fondul
creştin. Cu timpul, trăirile şi viaţa scriitorilor a slăbit, viaţa nu
a mai fost la Înălţimea scrisului, atunci a ieşit În evidenţă mai mult
forma şi a preluat după ea şi fondul greco-latin.
Atunci teologia a căpătat o nuanţă filosofică. Limbajul acesta care nu
reuşeşte să redea fondul creştin şi nu este nici adevăr, nu reuşeşte
să se apropie de esenţa creştină. Atunci trebuie un nou limbaj. Toată
strădania părintelui a fost să schimbe limbajul, să separe separe filosofia
de mistic a făcut deosebirea Între ceea ce spune teologia.
A mers pe trei linii - separând părţile
- filosofică
- teologică
- mistică, el fiind un mistic.
...
Două lucruri l-au preocupat:
- problema unui nou limbaj, prin care să fie redată iniţiativa creştină
- dialogul care l-a avut cu tinerii.
Aşa s-a apucat să scrie. şi acum, cum a reuşit.
Oameni de bună credinţă sunt interesaţi de scrierile lui.
M - Nu am citit nici eu prea mult.
V - Încă nu a găsit formula cea mai potrivită de adresareÎncât scrierea
să fie inteligibilă. Limbajul este destul de ermetic. Îi spuneam părintelui
că ermetismul se datorează mai mult scrisului În sine ci datorită
inculturii cititorului. Pentru că cititorului Îi lipsesc o serie de termeni
de legătură.
Apar două culturi - a cititorului cu cultura lui, chiar cel cu cultură
teologică
- a autorului care vine cu sfera lui.
Cele două sfere nu ajung În contact. Atunci rămân portiţe de neÎnţelegere.
Cred că În grija părintelui trebuie să intre:
- completarea, nu a gramaticii de adresare, ci să Împrumute puţin din limbajul teologic.
M - Părintele spune că-i este greu să-şi schimbe limbajul, felul de a se
exprima.
V - Nu trebuie să-şi schimbe felul de a se exprima ci metodica. Să intre
puţin Într-un didacticism. Poate să meargă pe două căi:
- una aceasta pe care a apucat, În care să-şi satisfacă nevoia de exprimare
şi explorare, chiar şi atunci când vorbeşte pereţilor. Deci, tipul
cercetătorului care, face ceea ce face pentru a explora spaţiul, a se adânci
În domeniu ca un scufundător să zicem sau un explorator a unei planete sau
explorator al spaţiului cosmic. Dânsul explorează spaţiul creştin
(de pe poziţia omului de cultură, ţinând cont de spaţiile din care s-a
născut. Creştinismul nu a apărut din nimic).
M - Poate să scoată În dicţionar.
V - ştiu dicţionarul dar şi el este incomplet. Cealaltă cale, un limbaj
prin care-ţi auditoriul. Degeaba foloseşti un limbaj care utilizează sunete
reale dar ele nu ajung la receptor. Trebuie să meargă la didacticism.
Vedeţi cartea lui Wittgenstein ce didacticism foloseşte. Să bată puţin
pasul pe loc şi să ţină cont cui se adresează. Să aibă În vedere
auditoriul.
M - şi Hilbert cred că-şi foloseşte sistemul axiomatic tocmai din nevoia
unui limbaj fără ambiguităţi. Deci, o construcţie riguroasă a domeniului
şi ....
V - Wittgenstein, tot limbajul Îl preocupă. În final, limbajul e o unealtă.
M - Eu cred că asta se datorează mai mult culturii moderne, criza asta a
limbajului. Eu am ajuns la concluzia că din Îndepărtarea de cultura
religioasă, din epoca Renaşterii, cultura s-a desacralizat, s-a tot Îndepărtat
de Dumnezeu, s-a secularizat cum spun unii. Din această Îndepărtare de
Dumnezeu, această desacralizare şi limbajul s-a desacralizat. Atuncea, el a
devenit prea omenesc şi limbajul În sine este foarte sec. Nu-i mai spune
nimic despre tresărirea divină, fiorul divin. Eu am constatat că pot fi
false probleme.
Mulţi vorbesc despre dispariţia literaturii,
antiliteratură, gradul zero
al literaturi, punctul final de unde nu s-ar mai putea spune nimic cu ajutorul
cuvintelor. Cred că e o falsă problemă. Pentru ca viaţa cuvintelor să fie
renăscută cred că trebuie să se revină la origini. Toate scrierile,
cele reprezentative ale oamenilor pe care fiecare popor le numeşte şanse,
cum sunt:
Biblia pentru creştini şi evrei
Vedele, Upanişadele - pentru indieni
Cărţile lui Confucius pentru chinezi
Pentru arabi Coranul
Cărţile acestea, pentru cineva pătruns de cuvânt, e suficient să citeşti
câteva din aceste cărţi ca dintr-o dată să dispară golul lăsat În
minte, criza actuală.
…
M - Eu, În contact cu arta abstractă, am simţit că nu trebuie să o neg
până nu-i ştiu limbajul. şi, prin simţire, văd că am o simţire isihastă
carpatină, fără să ştiu concret ce este, mi-am dat seama că trebuie să
cunoşti alfabetul să-i prinzi cheia. Am observat că e vorba de o exprimare
mai directă a unui sentiment.
Deci, arta nu se reduce la o filografiere, În cazul artei plastice. Când ai
senzaţia că ai spus totul, Îţi dai seama că există ceva care poate să spună
mai direct şi mai simplu. şi arta abstractă, În fond este o simplificare
a modului de exprimare.
V - O simplificare ca formă.
M - Ca formă, ca alfabet, mai abrubt. Nu Înseamnă că neagă arta figurativă.
Cred că e o completare.
V - Dar felul cum a evoluat, mereu cel care urmează parcă-l neagă pe cel din
faţa lui.
M - Îl neagă şi cel din urmă vine cu replica şi se Îmbogăţeşte. Aşa
văd eu.
V - La un moment dat, aţi văzut, au fost impresionişti, expresionişti,
cubişti. La un moment dat s-a ajuns la pictura petelor. Parcă nu se mai poate
controla linia lor.
M - Dar nu e negarea distrugerii. În final, când ajungi la pătrat alb pe fond
alb Îşi dau seama că pasul următor cere ajungerea la origini, dar În
spirală. Se trece iar la figurativ dar altfel.
…
În contactul cu Ciobanu, de care vă spuneam ieri seară. El a plecat de aicea
aproape gestualist. Gestulismul Îl considerau ceva aproape de animalic.
Numai că gestul e controlat de o serie de parametri - dimensiunea tabloului,
linii de forţă ale suprafeţei. Simţi că ţine dialogul cu suportul, cu
spaţiul care vrei să-l exprimi. Libertatea omului este blocată deja din
naştere. Aş Îndrăzni să spun că este blocată chiar Înaintea naşterii
prin părinţii săi. şi regresia ar putea continua până la păcatul
Adamic. şi În creştinism, cât eşti de liber, ai legi cărora trebuie să
te supui. Aşa şi În artă. O primă linie trasă ţi-o implică pe a doua.
şi deci...
V - Supunerea aceasta anumitor legi Îţi dă o libertate mai mare.
M - Probabil că aşa este.
V - Asta-i frumuseţea. Libertatea pe care o concepe omul, este falsă
libertate. Este prizonierul egoismului, concepţiilor. Supunându-se unor legi
Îşi măreşte libertatea.
M - Ciobanu a ajuns de la gestualism, impresionism cu tonuri Închise, a ajuns
aproape la renascentism.
V - Din ce mi-aţi spus, asta mi-a plăcut şi după cum scrieţi se pare că vă
apreciaţi, din ce mi-aţi spus despre el, nu ţine de un curent. Sunt mulţi
care apar ca nişte supernave. Nu sunt rolul unei şcoli. Ei vin şi spun
dintr-o dată ceea ce simt ei. Ceea ce trăiesc, fără să ţină cont de
o modalitate anume. Sunt spontani.
M - Veţi vedea. E cu tot felul de abordări proprii - nu se fereşte nici de
lucrurile obscene. Dar ele provoacă nişte contraste.
V - Deci e complex. Cum au apărut şi naivii În pictură. Ei apar În
cantităţile unor curente În afara tuturor.
M - Eu m-am apropiat de pictură prin pictura lui Goya. Îmi plăcea
coloritul...
V - Goya este un filosof al picturi.
M - E un modern al realului lui.
V - E un modern, dar În acelaşi timp e un meditativ şi precede suprareal
ca formă. ca fond e foarte puternic. Are ceva din Hieronimus Bosch, Ensor
Picasso ăştia
sunt aparte. Are o pictură profetică. Spun mai mult decât poate
recepta epoca
lor. Filosofează prin pictură şi trec dincolo de arta lor. Multe din
picturile lui Goya sunt meditaţii adânci asupra existenţei, asupra
problemelor de bază.
M - Dar vedeţi la astfel de exprimări prin negaţie. Părintele Ghelasie
spune că trebuie să avem o gândire pozitivă. Să nu folosim negarea.
V - Goya este În dispută cu răul din epocă. Răul bântuie prin istorie.
Multe din picturile lui Goya sunt meditaţii. şi Durrer.
M - Da. Durrer a căutat forme de exprimare, ca să revenim la limbaj forme
riguroase. Chiar sisteme prin care să controleze linia perspectiva. Chiar
instrumente.
V - Goya atrage atenţia asupra monstruozităţii din om. Goya mi-a plăcut şi
mie foarte mult. Atrage atenţia asupra căii periculoase a omenirii. Aceştia
sunt oamenii care-şi spiritualizează simţirile.
…
M - La ora actuală există pericolul mişcării New Edge care a prins mult
la oamenii de ştiinţă. Este o mişcare centrată pe ocultism. Un timişorean
are o monografie despre această mişcare. Ei susţin de intrarea pentru o
altă
zodie. Noi am trăit 1000 de ani În creştinism care este zodia
peştilor. Acum
se intră În zodia Vărsătorilor care ar avea corespondentul În această
mişcare...
M - Părinte, vă propun să continuăm discuţia Într-un dialog epistolar.
V - Bucuria este de partea mea.
M - Cred că este reciprocă.
Părintele m-a condus până la poartă unde, am mai stat jumătate de oră de
vorbă despre Sfântul Siluan Athonitul şi despre Înduhovnicire.